اتوماسیون مجتمع های تجاری ، اداری و برج های مسکونی BMS

شرکت اتوماسیون نقره ای با تکیه بر تجربه و دانش فنی شرکت ساتر سوییس ( Sauter )  که تجربه ۵۰ ساله در طراحی و تولید سخت افزار و نرم افزار BMS و انجام پروژه های BMS دارد.

در دنیای امروز، انرژی به یکی از فاکتورهای اصلی تولید در واحدهای صنعتی، سازمان ها، شرکت ها، … در همه بخش های اقتصادی تبدیل شده است. از طرفی در سال‌های اخیر نیز به دلیل روند صنعتی شدن و شهرنشینی فاصله بین عرضه و تقاضای انرژی رو به افزایش بوده و منجر به افزایش هزینه های تولید و واردات انرژی گردیده است.

عرضه و تقاضای انرژی در جوامع بشری به طور مداوم افزایش یافته است. زندگی روزمره مردم، چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی، مشروط به تولید و مصرف انرژی است. این در حالی است که هنوز هم سوخت های فسیلی که عامل اصلی انتشار آلاینده‌های گلخانه‌ای و نهایتا مشکلات زیست محیطی بلند مدت همچون گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی می شوند، منبع اصلی تولید انرژی هستند. استفاده از این سوخت‌ها با اصول توسعه پایدار کاملا منافات داشته و این امر بر ضرورت به کارگیری اقدامات و دستورالعمل‌های ارتقای کارایی انرژی می‌افزاید. در این راستا افزایش کارایی در بخش ساختمان و مسکن از اهمیت بالایی برخورد است به طوری که مدیریت انرژی در ساختمان‌ها یکی از دغدغه‌های ساکنین ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی است. مدیریت انرژی فرایندی بسیار مشابه به فرایندهای کسب و کار است. این فرایند در بخش صنعتی با سامانه‌های گوناگونی از جمله سامانه های اتوماسیون SCADA ،DCS و … انجام می‌گردد. موضوع غیر قابل انکار این است که توانایی اندازه‌گیری توانایی مدیریت را به وجود می‌آورد. هر اندازه فرایند اندازه‌گیری بیش‌تر و بهتر صورت گیرد، روند مدیریت نیز بهتر صورت می‌پذیرد.

سامانه مدیریت انرژی در ساختمان (BMS) پدیده ای نو در راستای براورد نیاز مدیریت در بخش ساختمان و مسکن است و این سامانه در حقیقت نمونه ساده‌ای از سامانه اتوماسیون صنعتی است که هدف اصلی آن بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان است. به طور کلی این سامانه گستره وسیعی در زمینه مدیریت را پوشش داده و روز به روز این گستره در حال افزایش است. بخش‌های امنیتی، اعلام و اطفاء حریق، عبور و مرور و پارکینگ، HVAC، روشنایی، سلامت ساکنین و … از جمله بخش‌هایی هستند که در این سامانه قابل مدیریت‌اند.

سامانه مدیریت انرژی را می توان در ۲ بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بررسی کرد که در بخش سخت‌افزاری از میکروکنترلرها و رایانه‌ها، با ظرفیت‌های گوناگون بهره‌گیری شده و در بخش نرم‌افزاری به طور عمده هر وندر نرم‌افزار مربوط به خود را ارایه می‌کند. بخش نرم‌افزار و بخش سخت‌افزار توسط پروتکل‌هایی از جمله BACNET ،RS232 ،XML ،MODBUS و … به یکدیگر مرتبط می‌گردند که هریک دارای خصوصیات ویژه و مورد نیاز برای بخش خاصی است.

به‌کارگیری سامانه مدیریت انرژی یکی از حلقه‌های زنجیره دست‌یابی به ساختمان‌های هوشمند و سبز است. به طور تقریبی صرفه‌جویی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در حامل‌های انرژی دست‌آورد به‌کارگیری این سامانه و عاملی در ارتقای رتبه برچسب انرژی در ساختمان ها است.

اصطلاح ساختمان هوشمند در معرفی برخی ساختمان‌ها به عنوان یک آپشن لوکس و ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است. شاید این گفته صحیح باشد که، هنوز در ایران تعریف درستی از ساختمان هوشمند ارائه نشده است و بسیاری این واژه را در حد کمترین کنشهای اتوماسیون تنزل می دهند، و این تعابیر با تعاریف جهانی ساختمان هوشمند بسیار متفاوت است. سمپوزیوم بین المللی معماری در سال ۱۹۸۵ میلادی در تورنتو تصریح کرد که: “یک ساختمان هوشمند، آمیزه‌ای از ابداعات به همراه مدیریتی بی‌نقص است که در این راستا و با بررسی این دو ویژگی سرمایه صرف شده را تا حد زیادی بازگرداند”.

با بررسی این تعریف، آنچه مسلم است ساختمان هوشمند باید علاوه بر توجه به مباحث روز فن‌آوری و تکنولوژی و کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های به روز، پاسخگوی نیازهای نیز باشد و از طرفی با مدیریت بهینه انرژی و زمان و بالا بردن کارآیی، باعث سود اوری و بازگشت سرمایه شود.

ساتر ( Sauter ) رنج کاملی از تجهیزات مورد نیاز BMS شامل انواع سنسورها و عملگر ها، سخت افزار و نرم افزار های متنوعی برای  BMS,EMS  تولید می کند . این شرکت قوی ترین سخت افزار و نرم افزار را برای سیستم های IBMS,BEMS,EMS  دارد .

پروتکل اصلی سیستم  BACnet/IP  است و پروتکل های ارتباطی دیگر شامل M-BUS ,Modbus,KNX ,DALI,SMI , را هم بصورت کامل ساپورت می کند .

در سیستم ساتر ( BMS ( Sauter بیشترین تاکید برمصرف بهینه انرژی و کاهش مصارف انرژی  بوده و با مدیریت سرویس تجهیزات تحت کنترل ساتر ، هزینه های سرویس و نگهداری کاهش چشمگیری دارد .

ساتر تمام تجهیزات مورد نیاز را برای اتوماسیون مجتمع های تجاری و هتل ها و واحد های مسکونی و اداری و بیمارستانها و مجتمع های ورزشی و مدارس داراست.

 


 

راه حل های شرکت ساتر ( SAUTER ) در جهت سیستم های BMS ، اتوماسیون و مدیریت انرژی قابل اجرا برای ساختمانها زیر :

  • کارخانه داروسازی
  • هتل ها
  • ساختمان های اداری
  • بیمارستان ها
  • مراکز کامپیوتری
  • مراکز خرید
  • فرودگاه ها و ترمینال های مسافربری
  • کارخانه های صنعتی
  • دانشگاه و مدارس

شرکت ساتر - اتوماسیون مجتمع های تجاری ، اداری و برج های مسکونی BMS

بخش های تشکیل دهنده بی ام اس ( BMS sauter )

۱- سطح Field

 شامل انواع سنسورهای مورد نیاز برای اندازه گیری کمیت های دما، رطوبت ، فشار و کیفیت هوا  و شیرهای کنترلی ، بالانسینگ ، این تجهیزات در کارخانه آلمان ساتر تولید می گردد .

 

۲- سطح Automation   

شامل کنترلرها و سخت افزار های مورد نیاز BMS

 کنترلرهای Sauter  بصورت ماژولار بوده و امکان اضافه کردن سیستم های دیگر به BMS به راحتی امکان پذیر می باشد .

 

۳- سطح Management   

شامل نرم افزارهای کنترل و مانیتورینگ و مدیریت انرژی

تمام اطلاعات اندازه گیری شده و کمیت های تحت کنترل BMS در صفحات مانیتورینگ این نرم افزار ها قابل روئیت بوده و کمیت های پیوسته در این نرم افزار ها ثبت و نگهداری می گردد .

توپولوژی 1024x682 - اتوماسیون مجتمع های تجاری ، اداری و برج های مسکونی BMS